Thursday, October 22, 2009

Gulai Lemak Udang Nenas

gulai lemak udang nenas


Ni first taim aku masak gulai lemak guna udang..biasa mak aku wat pakai ikan masin..terpulang selera masing2..biasa org kuantan suka wt pakai ikan masin..ni lauk as requested by encet hasben..since kami adalah duk berdua saja di umah..jadi, bahan2 utk resepi ni cukup2 utk 2 perut saja..hehe
aa
Bahan-bahan
1/4 kg udang
1/4 biji nenas, dipotong ikut suke ---> atau, lebih mudah beli buah nenas potong jek kt kdai buah yg splastik RM1 tu..:p
2 sudu besar lada boh --->kalo nk wrna gulai kemerah-merahan letak la 3 sudu
Sedikit belacan
1 batang serai yang dititik
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Santan siap perah, 2 biji---> aku biasa beli yg 2 biji punye, RM2.40, terpulang kalo x nak berlemak sgt, santan 1 biji pun dh ok..ataupun santan kotak ke, 1 1/2 cawan..
1 cawan air ---> kalo x nak pekat sgt letak la 2 cawan air
aa
Bahan-bahan tumbuk
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
aa
Cara-cara memasak
Mula-mula bersihkan udang, buang muncung, buang misai segala, kalo x suke kepala udang, buang juge..tinggal bdn aje..

Masukkan air, bahan2 tumbuk, lada boh, belacan dan serai yang dititik dlam periuk.Biarkan sampai mendidih.

Dah mendidih, masukkan nenas, jgn biar lama sgt nnti nenas lecuh.

Pastu, masukkan santan pekat ke dalam periuk dan kacau2 supaya santan x pecah.

Masukkan encet udang bila kuah dh agak mendidih.

Lastly, masukkan garam, gula dan ajinomoto (kalo korang nak) dn kacau la dr semasa ke semasa..rasa2 la kuah tu skali skala kut2 termasin ke termanis ke.

Agak2 udang dh masak, bole la hidang..udang tu jgn smpai overcooked..kang keras x sedap..

okies..sekian saja dr aku si chef amatur, selamat mencuba! :)

3 comments:

~ini an~ said...

'Masukkan encet udang bila kuah dh agak mendidih'...aku baca masukkan encet lebah....gulai lemak hasbi ngan nenas dh jadinye hehe

..::daria::.. said...

hahaha..:p ok gak idea tu..next entry mungkin an..hahahaha..tungguuu...

obat mata herbal said...

wah manteeep msakannya..