Thursday, October 22, 2009

Ayam Masak Kicap Pedas

cik wawa kita kata nak kan masakan ayam..
meh saya bagi masakan yang tak jemu bagi keluarga kami..
cuma meluat saje.. ahaha..

Bahan-bahan:

1. ayam <-- takkan kuceng lak kan.. haha..
(dipotong kecik2 kira-kira pjg 1/2 jari anda. amek dgn tulang skali)
2. cili boh - dalam 10 sudu makan (jgn smpai jadi sambal lak)
3. kicap - yg manis la bes sket
4. kulit kayu manis - 1
5. cengkih - sket
6. buah pelaga - sket
7. bawang besar - stgh biji (dipotong bulat2)
8. bawang putih - utk menumis
9. minyak utk menggoreng
10. garam secukup rasa
11. serbuk kunyit
12. gula
13. daun sup + daun bawang
14. halia - 4,5 potong (dipotong nipis²)

Cara-caranya:

1. ayam yg dah dipotong tadi dilumurkan garam kunyi utk digoreng.
2. panaskan minyak dan goreng ayam sehingga 3/4 masak. agak-agak dah masak sket (garing sket saje kt luar)
3. angkat dan ketepikan.

4. panaskan kuali dgn sedikit minyak, dan tumis bawang putih.
5. masukkan cili boh dan masak sehingga pecah minyak.
6. masukkan sedikit garam (jgn smpai masin sbb nk boh kicap nanti) dan gula.
7. masukkan bahan-bahan no 4,5,6,14.
8. boh air sket.
9. masukkan ayam dan gaul sehingga sebati. (hehe..)
10. bila ayam dah agak-agak masak, masukkan bawang besar, dan gaul 8 kali lagi.
11. lepas tu masukkan kicap, gaul dan rasa.
12. if kaler dah cukup gelap tp kurang masin, sila tambah garam. kalau dah lebih masin, tambah air sket. (ayat stended)
13. last skali, masukkan dalam mangkuk cantik dan hias dgn hirisan cili merah dan daun sup + daun bawang yg dipotong halus.

selamat mencoba..

p/s: tetiba tertinggal halia lak. re-update. haha..

6 comments:

..::daria::.. said...

kucing pun apa salahnye..haha..(mual perot aku)..:p bgus..harus petang ni aku torai masak lauk ni..hehe :D

ciPuding_7 said...

jgn lupe amek gambo yep..
hehe..

Anonymous said...

ayam masak palembang pon sodap...better ko cube poon...hehehee

ciPuding_7 said...

nate gapo ayam masak palembang tu? sila email aku resipi dan gambo masakan plis..

(tak terbayang aku..)

Anonymous said...

akan menyusul resepi itu..sgt sedap...masakan wajib kalo kenduri umah aku...hehehe

ciPuding_7 said...

sila kongsi resipi bersama gambar....