Tuesday, November 24, 2009

Sotong celup tepung

Dah lama x letak resepi kt sini..so arini nk letak resepi yg aku first time wt smalam..special request from encet lebah..iaitu Sotong Celup Tepung or Sotong Goreng Tepung..puas hati masak sndiri..bole mkn byk2..hehe..gambar x sempat amik sbb kamera, henpon sume bat kong..x mampu nk charge dulu sbb dh lapar sgt..:D



gambar ihsan google tapi mmg lebih kurang mcm ni la rupanya nnti :)


Hidangan untuk 2 orang

Bahan-bahan
1.Sotong size sederhana - 3 ekor
2.Tepung jagung
3.Tepung gandum
4.Sebiji telur
5.Sedikit garam
6.Sedikit serbuk kari
7.Lada sulah
8.Minyak masak

Cara-cara
1.Mula-mula bersihkan encet sotong, buang tulang or dakwat hitam sume.
2.Pastu potong sotong-sotong itu sampai jadik bulat2 mcm cincin.
3.Lepas dh bersih, encet sotong tu kering x kering sgt la..masukkan sedikit tepung jagung
dlm mangkuk yg ada sotong tu dn gaul-gaul skit.
4.Amik 1 mangkuk saiz sederhana satu utk letak tepung jagung..letak dlm 3/4 mangkuk.
5.Amik tepung gandum sket..sket jekk tau, campurkan dlm mangkuk yg ada tepung jagung td..juga secubit garam dn sesudu kecil serbuk kari + lada sulah pastu gaul2 mereka dlm keadaan kering.
6.Pecahkan telur sebiji td dn masukkan dlm 1 lagi mangkuk..pukul telur tu smpai sebati..
7.Dah setel sume tu, bole la sediakan kuali atas dapur, dn panaskan minyak.
8.Nak senang, susun sume mangkuk2 td tu ikut turutan kt tepi kuali..mangkuk yg ada sotong,mangkuk telur dan mangkuk yg ada tepung jagung tu.
9.Agak2 minyak dh panas, bole la mulakan amik sotong tu, celup dlm telur, pastu golek2 kan dlm tepung jagung tu dn campak dlm kuali.
10.Goreng smpai rasa dh nampak agak2 rangup..tp ada org kata jgn goreng lama sgt nnti sotong tu jadik liat..terpulang selera masing2.
11.Pastu toskan minyak dr sotong tu dn bole la dihidangkan.
12.Cicah ngn sos cili thai pun sodap..hehe

Sekian.Selamat mencoba! +_+

4 comments:

ciPuding_7 said...

waa.. macam sedap ni..
perlu dicuba'in ni..

..::daria::.. said...

hehe..
sila2..resepi ni approve di tekak encet lebah..:D

Anonymous said...

..yeahhh nmpk sedap! ade secret recipe upenyer..add on serbuk kari ek.. ok tq noma..

~amoi

..::daria::.. said...

welkam amoi..
hehe..hepi trying! :)
sila anta semangkuk ke jb..hehe