Monday, October 4, 2010

Ayam Goreng Madu 4..

baru ni aku nk wat nasik ayam..
tgk cikpid ada letak resipi nasik ayam.
tp takdak resipi masakan ayam tu..

oleh kerana kaedah tradisional yg penah aku buat sblm ni agak lama sbb memerlukan kaedah pemerapan ayam yg efektif dan tetamu plak time tu dah nak dtg, jadi, aku dgn suka suki wat resipi katun utk menu nasik ayam tu..

bahan-bahan:

ayam yg dah direbus. (sebaiknya ayam tu dipotong 8 dan utk lebih mudah, direbus dalam sup ayam tu)
1 pes ayam madu brand megi.
2 sudu rempah kari ayam. (utk bg ada rasa pedas sket)
sedikit garam.
sedikit gula.

cara-cara:

sambil panaskan minyak, mandikan ayam dgn pes ayam madu, rempah kari ayam dan garam serta gula sebagai penambah rasa. gaulkan semuanya kt ayam tu..

bila minyak dah panas, goreng sehingga kaler coklat2 gelap (bkn itam legam yer..). sekejap saje yer sbb isi dalam tu dah masak masa direbus tadi.

kemudian, angkat dari kuali dan potong guna pisau potong daging macam org buat kt kedai tu.. pahtu boleh la dihidang..


sekadar gambar hiasan

rasa macam beli ok walaupon ada main tipu sket (guna pes) kt situ.
hahaha..

ok. kelas tamat.

>> note: 1 pes tu aku guna untuk 3/4 whole chicken (utk goreng). another 1/4 ayam tu aku potong lebih kecik untuk buat sup ayam.

No comments: